background
logotype
image1 image2 image3 image4

MÁTRAI SZIKLAMÁSZÁS

Helyszín: Mátrakeresztes (Csóka-kő, Bárány-kő) vagy a Mátrafüredhez közeli Pálosvörösmart (Holló-kő).

A Mátrában 15-20 m magas andezit sziklákon tehetjük próbára képességeinket, bátorságunkat.
A sziklamászás tapasztalt, szikla- és hegymászásban járatos személyeknek ajánlott csak, vezetővel vagy gyakorlott társakkal.
A sziklamászás túrával is kiegészíthető akár hosszabb vagy rövidebb távok betervezésével.

Csóka-kő, Bárány-kő
Túra esetén indulást ajánljuk Mátraszentistvánból, v. Mátraszentimréről.
A túra Ágasvár érintésével, vagy a Csörgő-patakon keresztül vezet a sziklákhoz (táv kb. 8 km). Visszaút vagy gyalog, vagy busszal.

HOLLÓ-KŐ

Holló-kői sziklamászás esetén a pálosvörösmarti templomnál a Székely Falusi Vendégháztól 2 km-re vannak a sziklák.A szállás igénybevételével akár több napot is eltölthet a szikla közelében, és kellemesen pihenhet, nyársalhat,bográcsozhat barátaival!

A sziklák a központi Mátrában, pontosan a kékesi tömb déli lábánál találhatók. Struktúrája 90 százalékban táblamászás peremekkel, néhol kicsi plafon betéttel, esetleg repedéssel, de találhatunk néhány bevágást is.

Ezen a módon is szeretnék megemlékezni a Glockneren, téli körülmények között, Himalájára edzés közben elhunyt, de ezen a sziklákon felcseperedő Hatala Leventéről és Bordák Balázsról. Emléküket tábla is őrzi a sziklánál.

MEGKÖZELÍTÉS

A VENDÉGHÁZUNKTÓL 200 m és elértünk az Építők útja végénél egy "Y" elágazót, melynek jobb ágán keresztül a temetőt érnénk el. Mi a bal ágat választjuk és 70 méter után, a bitumen út megszűnik. Itt jobbra a kiépített tűzrakóhely mellett nyugodtan és biztonságban hagyhatjuk a járművet. Tovább gyalog.

Itt a bitumen út folytatásaként egyenesen neki a hegynek. (Annyi kitérőt tennék, hogy ha valaki nem hozott magával ivóvizet, a temetőben tud vételezni.) Szóval elhagytuk a falut és egy kétnyomú "földúton" haladunk lankásan felfelé. 100 m után balra egy elkerített vízmű, további 200 m és eljutunk egy markáns "Y"-ba. Ott a bal oldalt választjuk és haladunk a jobb oldalunkon lévő akácos megszüntéig 100 m-t. Ekkor letérünk jobbra egy egynyomúra, amin az elhagyott kétnyomú egy ívét rövidítjük.
Ezt kb. 200 m-en követve, a tisztás szélében balra tartva a kis elágazásban, a ligetesben újra rátalálunk a kétnyomúra.
Tovább felfelé, 100 m egy vadász magasles. (Már nem ott, ahol ez a térkép jelzi, azt elbontották.)
A lestől 150 m és egy kicsit határozottabb az út emelkedése, melyből kiszállva a kétnyomú picit balra tart, mi inkább egyenesen.
Ez is régen egy kétnyomú volt de már rég nem használják, mert vagy 250 m-rel feljebb egy nagy tömb elzárta az utat valamikor.
Mi a nagy tömbig már nem megyünk el, előtte kb. 100 m-rel fordulunk jobbra.
Itt egy 100 m lihegtető emelkedés, majd 100 m "levezető" következik.
Ezen a szakaszon már megtalálhatóak a sziklák!!